Stap 1: De schets
In dit voorbeeld wil de klant een toeristische locatie vanwaar een groep mensen naar enkele bezienswaardigheden in Londen kijkt. Op de afbeelding zou ik enkele zaken zeker moeten afbeelden; de Big Ben, de gids die wijst, een Engelsman met bolhoed, een dubbeldekker, een stoplicht en een toerist met camera.
De eerste schets is wat losjes maar dient vooral zodat ik een goed idee kan krijgen van de compositie. De figuren zijn nogal schetsmatig en krasserig. Het gaat meer om de vormen dan om details. Dit kan een klant wel afschrikken, aangezien ik de schets meestal ook op deze manier presenteer. Het heeft geen zin om fijne details weer te geven als de klant ontevreden is over de afbeelding. Als ik het gevoel heb dat het voor een klant op deze wijze misschien toch wel lastig is om de tekening te beoordelen, werk ik ‘m nog iets presentabeler uit.
Stap 2: De lijntekening
Na goedkeuring van de klant ga ik de tekening ‘in de inkt’ zetten. Voor het digitale tijdperk deed ik dat ook echt met Oost-Indische inkt met penseel en/of kroontjespen op speciaal papier. Een fijn en precies werkje. Echter, de computer heeft mijn werk een stuk makkelijker gemaakt. Met een digitaal penseel kan ik mij ook wat foutjes veroorloven. Een correctie is binnen een tel gemaakt. Hierdoor gaat dit proces ook redelijk snel.
Stap 3: De definitieve illustratie
Tenslotte werk ik de tekening in kleur uit met het programma Photoshop. Ik werk dan in meerdere lagen zodat ik de geïnkte tekening niet met kleuren aantast en de klare, zwarte lijnen bewaard blijven. Zo kan ik ook altijd de kleuren nog corrigeren. Dan is het werk gedaan en heb ik een hopelijk tevreden klant!
In sommige gevallen wil een klant liever het werk op ambachtelijke wijze uitgewerkt hebben (zonder computer maar met echte verf/stiften/kleurpotloden of inkt). Dat kan natuurlijk ook!